tilbage til hovedsiden
El-master langs jernbanerne.
På fri strækning er der cirka 60 m mellem masterne.

H-jern De første el-master fra 1934 var med H-jern, og findes stadig langs s-banerne.

Beton, gl. type Er på de fleste s-baner. De sidste blev sat i Høje-Taastrup i 1980'erne.

Gittermast, L-jern Høje master til tværfelt, og lave master til strømforsyning eller ophæng til begge sider.

U-gittermast Blev sat op visse steder på s-banen i 1980'erne og 1990'erne. Masten optager et træk, og monteres ikke med badun.

Beton, ny type Findes på strækningen Kokkedal-Helsingør. Den viste mast er iøvrigt den første elmast, som blev rejst til fjerntogs-elektrificeringen. Begivenheden fandt sted natten 9.-10. marts 1982. Den er umidelbart nord for Nivå station.

Brune master Korrisionshæmmet metal, hvor det yderste er rustet. De fleste el-fjernbaner har master af dette materiale.

Galvaniserede master Sættes på de nyeste baner som Øresundsbanen, Frederikssundsbanen og Ringbanen.

Peberholm På Peberholm er der opstillet svenske el-master, men kørestrømmen er stadig 25 kV, 50 Hz.

På Peberholm standser hverken tog eller biler.