tilbage til hovedsiden
Systemskift i Padborg.



In connection with Denmark, there is two places where the system is changing: Padborg and the Sound. The changing on the Sound line is not on the Danish territory.

In Padborg the system is changing between Danish voltage, 25 kV 50 Hz, and German voltage 15 kV 16 ²/3 Hz. The change is by the platform, as one system trains have access to the platform.

- the sketch right, is not a track map, but only tells the division between the two systems.


Først kommer der besked om spændingsafbrydelse.

Så kommer de to isolatorer.

Endelig besked om en ny spænding i køreledningen.



Her slutter 15 kV 16 ²/3 Hz når man kommer sydfra.
Og her begynder danske 25 kV 50 Hz.



ER-toget er kørt ganske tæt på systemskiftet.
EG-lokomotiverne kører lige godt på begge systemer. Her i den sydlige ende med strømaftageren oppe.



Når EA-lokomotiverne ruller ind på den sydlige del af stationen, må strømaftagerne sænkes, fordi strømmen er fremmed. Herefter skal det bjærges af et rangerlokomotiv.
Men lige så snart EA'eren er på den nordlige del af stationen, kører det selv.



De tyske lokomotiver har sin egen omløbsmulighed ved østre perronspor. Det benytter NOB-togene sig af.